Youth (iv3)

De afbakening van deze functie komt voor 2015 overeen met die van Iv3-functie Sociaal-cultureel werk. Met ingang van 2015 hebben de gemeenten meer taken op het gebied van de Jeugd gekregen. Om inkomsten en uitgaven beter in beeld te krijgen zijn er een aantal nieuwe Iv3-functies gekomen. Deze hebben echter in een aantal gevallen betrekking op zowel Jeugd als Wmo. De functies waarvoor dit geldt, zijn opgenomen in de functie Onverdeeld. De cijfers met betrekking tot Jeugd geven dus vanaf 2015 een onderschatting van de totale lasten en baten met betrekking tot Jeugd. De Iv3-functies die vanaf 2015 op deze functie terecht komen zijn Veiligheid, jeugdreclassering en opvang Jeugd, Individuele voorzieningen Natura Jeugd en Ouderbijdragen individuele voorzieningen en opvang Jeugd. De definities van de genoemde Iv3-functies zijn: Voor 2015 - Sociaal-cultureel werk. De taken en verantwoordelijkheden op het gebied van het sociaal-cultureel werk, buurt- en clubhuiswerk, samenlevingsopbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk, scoutingverenigingen, studentenverenigingen, enzovoorts. Ook de (bijdragen aan de) exploitatie van centrale verenigingsgebouwen, dorpshuizen, wijkcentra en dergelijke behoort tot deze functie. Vanaf 2015 is deze functie komen te vervallen. Na 2015 - Individuele voorzieningen Natura Jeugd. Deze functie bevat de individuele voorzieningen in natura. Het betreft hier alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele voorziening worden aangemerkt. Dit zijn vormen van jeugd- en opvoedhulp, jeugd-GGZ, jeugdzorg aan verstandelijk beperkten, begeleiding, persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf voor de doelgroep 18- en jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp). Een individuele voorziening heeft vaak betrekking op meer gespecialiseerde zorg. De gemeente bepaalt zelf welke hulp vrij toegankelijk is en welke niet. Voor de niet vrij toegankelijke vormen van ondersteuning zal eerst beoordeeld moeten worden of de jeugdige of zijn ouders deze ondersteuning daadwerkelijk nodig hebben. Deze niet vrij toegankelijke voorzieningen veronderstellen altijd een verlengingbeslissing op basis van een beoordeling door de gemeente van de persoonlijke situatie en behoeften van de aanvrager. - begeleiding (18-); - jeugd GGZ-zorg; - jeugd en opvoedhulp; - jeugd VB-zorg; - vervoer (18-); - persoonlijke verzorging (18-); - kortdurende verblijf (18-). - Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd. Deze functie omvat alle baten en lasten die worden gedaan om de veiligheid van het kind te verbeteren en voor opvang van de doelgroep 18-. De lasten om de veiligheid van het kind te verbeteren betreffen de aanpak kindermishandeling (de huidige functie Advies- en meldpunten kindermishandeling (AMK's)) en kinderbeschermingsmaatregelen (door de gecertificeerde instelling). De jeugdreclassering (ook door de gecertificeerde instelling) is een taak waarbij de zorg vaak wordt verleend op last van de rechter. De financiering van de voorgaande taken loopt via alle gemeenten. Dit is anders bij de taken maatschappelijke opvang, huiselijk geweld, beschermd wonen en programma's omtrent verslaving voor zover het de doelgroep 18- betreft. De financiering van deze opvangtaken loopt via centrumgemeenten. Eventuele bekostigingsafspraken tussen centrumgemeente en omliggende gemeenten worden geboekt ten laste of ten gunste van deze functie. Het gaat bij deze opvangtaken ook om de individuele voorzieningen die aan de cliënten die in deze voorzieningen verblijven worden verstrekt. De baten en lasten van deze individuele voorzieningen worden op deze functie geboekt. Het is niet de bedoeling deze te boeken op de functies voor de individuele voorzieningen Jeugd. Kernwoorden zijn: - kinderbeschermingsmaatregelen jeugdreclassering; - aanpak kindermishandeling; - opvang (18-); - vrouwenopvang/huiselijk geweld (18-); - beschermd wonen (18-); - verslaving (18-). - Ouderbijdragen individuele voorzieningen en opvang Jeugd. Deze functie omvat alle ouderbijdragen die worden geïnd door het CAK op het gebied van individuele voorzieningen en opvang jeugd. - ouderbijdragen individuele voorzieningen PGB Jeugd; - ouderbijdragen individuele voorzieningen natura Jeugd; - ouderbijdragen opvang Jeugd.

Youth (iv3)

De afbakening van deze functie komt voor 2015 overeen met die van Iv3-functie Sociaal-cultureel werk. Met ingang van 2015 hebben de gemeenten meer taken op het gebied van de Jeugd gekregen. Om inkomsten en uitgaven beter in beeld te krijgen zijn er een aantal nieuwe Iv3-functies gekomen. Deze hebben echter in een aantal gevallen betrekking op zowel Jeugd als Wmo. De functies waarvoor dit geldt, zijn opgenomen in de functie Onverdeeld. De cijfers met betrekking tot Jeugd geven dus vanaf 2015 een onderschatting van de totale lasten en baten met betrekking tot Jeugd. De Iv3-functies die vanaf 2015 op deze functie terecht komen zijn Veiligheid, jeugdreclassering en opvang Jeugd, Individuele voorzieningen Natura Jeugd en Ouderbijdragen individuele voorzieningen en opvang Jeugd. De definities van de genoemde Iv3-functies zijn: Voor 2015 - Sociaal-cultureel werk. De taken en verantwoordelijkheden op het gebied van het sociaal-cultureel werk, buurt- en clubhuiswerk, samenlevingsopbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk, scoutingverenigingen, studentenverenigingen, enzovoorts. Ook de (bijdragen aan de) exploitatie van centrale verenigingsgebouwen, dorpshuizen, wijkcentra en dergelijke behoort tot deze functie. Vanaf 2015 is deze functie komen te vervallen. Na 2015 - Individuele voorzieningen Natura Jeugd. Deze functie bevat de individuele voorzieningen in natura. Het betreft hier alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele voorziening worden aangemerkt. Dit zijn vormen van jeugd- en opvoedhulp, jeugd-GGZ, jeugdzorg aan verstandelijk beperkten, begeleiding, persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf voor de doelgroep 18- en jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp). Een individuele voorziening heeft vaak betrekking op meer gespecialiseerde zorg. De gemeente bepaalt zelf welke hulp vrij toegankelijk is en welke niet. Voor de niet vrij toegankelijke vormen van ondersteuning zal eerst beoordeeld moeten worden of de jeugdige of zijn ouders deze ondersteuning daadwerkelijk nodig hebben. Deze niet vrij toegankelijke voorzieningen veronderstellen altijd een verlengingbeslissing op basis van een beoordeling door de gemeente van de persoonlijke situatie en behoeften van de aanvrager. - begeleiding (18-); - jeugd GGZ-zorg; - jeugd en opvoedhulp; - jeugd VB-zorg; - vervoer (18-); - persoonlijke verzorging (18-); - kortdurende verblijf (18-). - Veiligheid, jeugdreclassering en opvang jeugd. Deze functie omvat alle baten en lasten die worden gedaan om de veiligheid van het kind te verbeteren en voor opvang van de doelgroep 18-. De lasten om de veiligheid van het kind te verbeteren betreffen de aanpak kindermishandeling (de huidige functie Advies- en meldpunten kindermishandeling (AMK's)) en kinderbeschermingsmaatregelen (door de gecertificeerde instelling). De jeugdreclassering (ook door de gecertificeerde instelling) is een taak waarbij de zorg vaak wordt verleend op last van de rechter. De financiering van de voorgaande taken loopt via alle gemeenten. Dit is anders bij de taken maatschappelijke opvang, huiselijk geweld, beschermd wonen en programma's omtrent verslaving voor zover het de doelgroep 18- betreft. De financiering van deze opvangtaken loopt via centrumgemeenten. Eventuele bekostigingsafspraken tussen centrumgemeente en omliggende gemeenten worden geboekt ten laste of ten gunste van deze functie. Het gaat bij deze opvangtaken ook om de individuele voorzieningen die aan de cliënten die in deze voorzieningen verblijven worden verstrekt. De baten en lasten van deze individuele voorzieningen worden op deze functie geboekt. Het is niet de bedoeling deze te boeken op de functies voor de individuele voorzieningen Jeugd. Kernwoorden zijn: - kinderbeschermingsmaatregelen jeugdreclassering; - aanpak kindermishandeling; - opvang (18-); - vrouwenopvang/huiselijk geweld (18-); - beschermd wonen (18-); - verslaving (18-). - Ouderbijdragen individuele voorzieningen en opvang Jeugd. Deze functie omvat alle ouderbijdragen die worden geïnd door het CAK op het gebied van individuele voorzieningen en opvang jeugd. - ouderbijdragen individuele voorzieningen PGB Jeugd; - ouderbijdragen individuele voorzieningen natura Jeugd; - ouderbijdragen opvang Jeugd.