Rail traffic noise area

Gebied met een geluidsbelasting door spoorwegverkeer groter dan 70 dB Lden (deciBel Level day-evening-night). dB Lden is sinds 2004 de in Europa gehanteerde maat voor geluidsbelasting door omgevingslawaai. Het gaat om het gewogen logaritmisch gemiddelde van de geluidsbelasting in dB(A) in de drie dagdelen, waarbij de avondbelasting (19:00-23:00) en nachtbelasting (23:00-07:00) 'straffactoren' krijgen van respectievelijk 5 dB(A) en 10 dB(A). dB(A) is de meest gebruikte maat voor geluidssterkte, waarin de fysische geluidssterkte (in dB) gewogen wordt volgens een formule die verband houdt met de gevoeligheid van het menselijk oor voor verschillende toonhoogtes. Deze contouren zijn vastgesteld in 2000, 2004, 2005 en 2006. Gezien de marges in de modellen zijn alleen uitkomsten per provincie gepubliceerd.

Rail traffic noise area

Gebied met een geluidsbelasting door spoorwegverkeer groter dan 70 dB Lden (deciBel Level day-evening-night). dB Lden is sinds 2004 de in Europa gehanteerde maat voor geluidsbelasting door omgevingslawaai. Het gaat om het gewogen logaritmisch gemiddelde van de geluidsbelasting in dB(A) in de drie dagdelen, waarbij de avondbelasting (19:00-23:00) en nachtbelasting (23:00-07:00) 'straffactoren' krijgen van respectievelijk 5 dB(A) en 10 dB(A). dB(A) is de meest gebruikte maat voor geluidssterkte, waarin de fysische geluidssterkte (in dB) gewogen wordt volgens een formule die verband houdt met de gevoeligheid van het menselijk oor voor verschillende toonhoogtes. Deze contouren zijn vastgesteld in 2000, 2004, 2005 en 2006. Gezien de marges in de modellen zijn alleen uitkomsten per provincie gepubliceerd.