Patrialscore (z-scores x100)

De deelscore (z-score) representeert de afstand van een score van een leerling tot het gemiddelde van alle leerlingen die de Citotoets of Centrale Eindtoets maakten. De onderdelen taal, rekenen-wiskunde en studievaardigheden bestaan uit een verschillend aantal opgaven. Om de deelscores in de tijd vergelijkbaar te maken en op een en dezelfde schaal uit te drukken zijn deze omgezet naar zogenaamde z-scores. Om de z-score van een leerling te berekenen zijn het gemiddeld aantal goede antwoorden en de standaarddeviatie van alle leerlingen nodig. De z-score wordt als volgt berekend: het aantal goede antwoorden van een leerling minus het gemiddeld aantal goede antwoorden van alle cito leerlingen. Dit verschil wordt gedeeld door de standaarddeviatie. Voor de leesbaarheid zijn in de tabel alle z-scores vermenigvuldigd met 100. De gemiddelde deelscore van alle leerlingen van Nederland als totaal kan licht afwijken van 0 omdat een deel van de populatie ontbreekt. Het CBS beschikt niet over de gegevens van alle leerlingen die de Citotoets maken, maar heeft wel informatie over het gemiddeld aantal goede antwoorden en standaarddeviatie van alle leerlingen als totaal. Hiermee worden de z-scores berekend en kan het zijn dat het totaal niet op 0 uitkomt. Vanaf schooljaar 2013/'14 zijn studievaardigheden niet meer als afzonderlijk onderdeel in de eindtoets opgenomen.

Patrialscore (z-scores x100)

De deelscore (z-score) representeert de afstand van een score van een leerling tot het gemiddelde van alle leerlingen die de Citotoets of Centrale Eindtoets maakten. De onderdelen taal, rekenen-wiskunde en studievaardigheden bestaan uit een verschillend aantal opgaven. Om de deelscores in de tijd vergelijkbaar te maken en op een en dezelfde schaal uit te drukken zijn deze omgezet naar zogenaamde z-scores. Om de z-score van een leerling te berekenen zijn het gemiddeld aantal goede antwoorden en de standaarddeviatie van alle leerlingen nodig. De z-score wordt als volgt berekend: het aantal goede antwoorden van een leerling minus het gemiddeld aantal goede antwoorden van alle cito leerlingen. Dit verschil wordt gedeeld door de standaarddeviatie. Voor de leesbaarheid zijn in de tabel alle z-scores vermenigvuldigd met 100. De gemiddelde deelscore van alle leerlingen van Nederland als totaal kan licht afwijken van 0 omdat een deel van de populatie ontbreekt. Het CBS beschikt niet over de gegevens van alle leerlingen die de Citotoets maken, maar heeft wel informatie over het gemiddeld aantal goede antwoorden en standaarddeviatie van alle leerlingen als totaal. Hiermee worden de z-scores berekend en kan het zijn dat het totaal niet op 0 uitkomt. Vanaf schooljaar 2013/'14 zijn studievaardigheden niet meer als afzonderlijk onderdeel in de eindtoets opgenomen.